okresy nieskładkowe

Dyskusja.

Moderator: coolaj

okresy nieskładkowe

Postprzez DIGA » Pon Sie 06, 2007 10:58 pm

Witam.
Zwracam się z prośbą o udzielenie mi informacji w sprawie świadectwa pracy, a głównie o wyjaśnienie czy zgodnie z obowiązującym
formularzem w pkt.10 /okresy nieskładkowe/ zakład pracy może w tym miejscu wpisać -zasiłek macierzyński oraz okres chorobowego związany z ciążą.Ja uważam , że zasiłek macierzyński jest okresem składkowym i dlatego chcę wnioskować o sprostowanie świadectwa.
:?:
DIGA
 
Posty: 2
Rejestracja: Pon Sie 06, 2007 10:52 pm

Postprzez Jurysta » Wto Sie 07, 2007 10:52 am

Odpowiedź na Pani pytanie znajduje się w przepisach ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (tekst jednolity: Dz. U. 2004 r. Nr 39 poz. 353).

Otóż zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 pkt 7 ustawy okres pobierania zasiłku macierzyńskiego jest okresem składkowym.
Jeżeli chodzi natomiast o okres pobierania zasiłku chorobowego (bez względu czy choroba ma jakiś związek z ciążą), to zgodnie z treścią art. 7 ww. ustawy stanowi on okres nieskładkowy.

W związku z powyższym w punkcie świadectwa pracy, w który podawane są przypadające w okresie zatrudnienia okresy nieskładkowe podajemy okresy pobierania zasiłku chorobowego. Nie podajemy natomiast okresu pobierania zasiłku macierzyńskiego, który jak wyżej wskazano jest okresem składkowym.

Jeżeli będzie potrzebowała Pani aktualny tekst ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, to proszę o informację, wówczas prześlę go na PW lub e-mail.
Jurysta
 
Posty: 21
Rejestracja: Pon Cze 04, 2007 10:58 am

Postprzez Prawnik » Wto Sie 07, 2007 12:33 pm

W przypadku wydania wadliwego świadectwa pracy pracownik może w ciągu 7 dni od jego otrzymania wystąpić do pracodawcy z żądaniem sprostowania świadectwa pracy.
Wniosek ten winien mieć formę pisemną oraz powinien wskazywać, na czym polega wadliwość świadectwa pracy, a więc które informacje i ewentualnie w jaki sposób należy skorygować lub też które informacje należy zamieścić, gdyż zostały pominięte przez pracodawcę. Po otrzymaniu takiego wniosku pracodawca ma obowiązek zbadania jego podstaw i - w razie uznania go za uzasadniony - wydać nowe, prawidłowe świadectwo pracy w terminie 7 dni od otrzymania powyżej wskazanego wniosku. Termin ten należy uznać za zachowany, gdy nowe świadectwo zostanie w tym terminie wręczone pracownikowi lub wysłane listem poleconym na jego adres.
Jeżeli natomiast pracodawca nie zgadza się z wnioskiem i nie uznaje jego zasadności, winien w tym samym terminie 7 dni od jego otrzymania odpowiedzieć pracownikowi na piśmie o swojej decyzji.
W takim przypadku pracownik może jednakże dochodzić dalej swoich roszczeń występując do sądu pracy z pozwem o sprostowanie świadectwa pracy. Jeżeli pozew zostanie uwzględniony, pracodawca ma obowiązek wydać nowe, prawidłowe świadectwo pracy w terminie 3 dni. W orzeczeniu sądu zostanie określony sposób sprostowania świadectwa pracy.
W przypadku dokonania sprostowania świadectwa pracy pracodawca jest obowiązany, najpóźniej w dniu wydania pracownikowi nowego świadectwa pracy, usunąć z akt osobowych pracownika i zniszczyć poprzednio wydane świadectwo pracy.

Zob. też art. 97 - 99 kodeksu pracy
http://www.prawnik24.pl/kodeks%20pracy/ ... racy_4.htm
Prawnik
 
Posty: 25
Rejestracja: Wto Cze 05, 2007 12:35 pm


Wróć do PRAWO PRACY

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] oraz 1 gość

cron